DigiD: uw digitale ID

DigiD

Wat is een DigiD?

DigiD staat voor Digitale Identiteit. Met je DigiD laat je zien wie je bent als je iets regelt op internet. Met een DigiD hebben gebruikers toegang tot een groot aantal online diensten van Nederlandse overheidsinstanties.

Deze omvatten bijvoorbeeld:

  • gemeenten
  • belastingdienst
  • socialezekerheidsorganen
  • arbeidsbureau
  • ministeries
  • politie
  • provincies
  • ziekenhuizen
  • pensioenfonds
  • zorgverzekeraars

Dankzij uw DigiD kunt u overal gemakkelijk en veilig inloggen. Uw persoonlijke gegevens blijven goed beschermd.

DigiD is een combinatie van een gebruikersnaam en wachtwoord soms gecombineerd met een sms-code of met de Digid App.

Hoe kom ik aan een DigiD?

DigiD is beschikbaar voor mensen die staan ingeschreven in een Nederlandse gemeente en een burgerservicenummer (BSN of "Citizens Service Number" in het Engels) hebben. Als u niet in Nederland staat ingeschreven, kunt u nog steeds online een aanvraag indienen, maar moet u uw DigiD persoonlijk afhalen bij een van de gemeenteloketten.

Volg deze stappen om een DigiD aan te vragen:

Ga naar 'Aanvragen'

Stap 1 van 4

Vul uw persoonlijke gegevens in:

  • Burgerservicenummer
  • Geboortedatum (Geboortedatum)
  • Postcode
  • Huisnummer
  • Huisnummer aanvullende informatie (indien van toepassing) (Huisnummertoevoeging)
  • Klik op "Volgende" (volgende)

Stap 2 van 4

Informatie

  • Kies een gebruikersnaam (minstens 4 tekens lang, mag underscores en/of hyphens bevatten)
  • Kies een wachtwoord (minstens 8 tekens lang, moet één cijfer, één kleine letter, één hoofdletter, één symbool bevatten)
  • Herhaal wachtwoord

Contact gegevens

  • Mobiel telefoonnummer (voor sms-authenticatie)
  • E-mail adres
  • Klik op "Volgende" (volgende)

Stap 3 van 4

  • Geef de code die u per SMS werd toegezonden
  • Klik op "Volgende" (volgende)

Stap 4 van 4

  • Geef de code die u per e-mail werd toegezonden
  • Klik op "Volgende" (volgende)

Succesvolle toepassing

U ontvangt binnen 5 dagen een activeringscode per post op uw geregistreerde adres. U dient uw DigiD te activeren in minder dan 20 dagen.

Hoe activeert u uw DigiD

U heeft een brief van DigiD ontvangen met uw activeringscode.

  • Klik op "Activeren (activeren)".
  • Vul uw gebruikersnaam in (Gebruikersnaam)
  • Voer uw wachtwoord in (Wachtwoord)
  • Voer de activeringscode in (Activeringscode)
  • Voer de transactiecode in die u zojuist via een sms hebt ontvangen (alleen als u sms-validatie hebt aangevraagd)
  • Klik "Activeren" (activeren)

Uw DigiD is succesvol geactiveerd!

Hoe kan ik de DigiD gebruiken?

Stelt u zich voor dat u een elektronische aanvraag voor een vergunning indient via de website van uw gemeente. Er verschijnt een DigiD inlogscherm met de vraag om uw gebruikersnaam en wachtwoord. Als de gegevens juist zijn, kunt u verder met het proces.

Met dezelfde inlogcode heeft u ook toegang tot elektronische diensten van andere overheidsinstellingen. Dat is het grote voordeel van DigiD: toegang krijgen tot steeds meer diensten en toch maar één inlogcode nodig hebben.

In sommige situaties kan ook een SMS code vereist zijn als extra beveiliging of het gebruik van de DigiD app.

Hoe lang is mijn DigiD geldig?

Nadat u uw DigiD heeft geactiveerd, blijft deze geldig voor een periode van 3 jaar na het moment waarop u de DigiD voor het laatst heeft gebruikt.

Telkens als u uw DigiD opnieuw gebruikt, begint een nieuwe periode van 3 jaar te lopen. Dus zolang u de DigiD blijft gebruiken blijft deze geldig.

Als u uw e-mailadres heeft opgegeven bij de aanvraag van uw DigiD, ontvangt u dertig dagen voor het verlopen van uw DigiD een waarschuwing.

Is het hebben van een DigiD officieel verplicht?

Er is geen wettelijke verplichting om een DigiD aan te vragen. Wel gaan steeds meer overheidsorganisaties DigiD gebruiken voor toegang tot hun online diensten. Zonder DigiD kunt u geen gebruik maken van deze elektronische diensten. Als u geen gebruik wilt of kunt maken van de DigiD kunt u in principe altijd schriftelijk of telefonisch communiceren met deze overheidsorganisaties. Sommige overheidsorganisaties bieden ook diensten aan op hun balies.

Het gebruik van onlinediensten kan echter sneller zijn, 24/7 beschikbaar en biedt meer mogelijkheden.

Ik woon niet in Nederland. Kan ik toch een DigiD krijgen?

Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een DigiD aanvragen. Als u al een DigiD had voordat u naar het buitenland verhuisde, kunt u uw DigiD blijven gebruiken.

Om een DigiD in het buitenland aan te vragen, moet u:

  • de Nederlandse nationaliteit hebben
  • een geldig Nederlands paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart hebben
  • een burgerservicenummer (BSN) hebben
  • geregistreerd zijn in de databank voor registers van niet-ingezetenen (RNI)
  • een mobiele telefoon hebben waarop u SMS-berichten kunt ontvangen
  • een emailadres hebben

Naar een service desk gaan (verplicht)

Als u heeft ingevuld het aanvraagformulier, ontvangt u per sms en e-mail een servicedeskcode. Met deze code kunt u uw brief met de DigiD activeringscode binnen 30 dagen ophalen bij één van de DigiD servicebalies.

Breng het volgende naar de servicebalie:

  • servicedeskcode (die u per SMS en per e-mail hebt ontvangen)
  • Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart (waarvan u het documentnummer in uw sollicitatie hebt vermeld)
  • burgerservicenummer

Let op: niet elk land heeft een DigiD servicedesk en sommige service bureaus vereisen dat u eerst een afspraak maakt.

Aanvragen van een DigiD in het buitenland

Nederlands staatspensioen (AOW)

Als u een Nederlands staatspensioen ontvangt of binnenkort ontvangt, hoeft u niet naar een servicebalie te gaan. U kunt uw DigiD via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U ontvangt de brief met uw DigiD activeringscode op uw adres in het buitenland.

Vergelijkbare berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *