Hoe kunnen we helpen?
Welke kosten zijn aftrekbaar als ik een huis koop in Nederland?
Als u eigenaar bent van een woning in Nederland en u gebruikt deze als uw hoofdverblijfplaats, dan kunt u mogelijk aanspraak maken op een aantal belastingaftrekken. Deze aftrekposten kunt u claimen in uw belastingaangifte. Aftrekbaar zijn kosten die verband houden met de hypotheek.
U kunt ook om een voorlopige maandelijkse terugbetaling verzoeken. Dit moet elk jaar opnieuw worden gedaan.
De kosten kunnen worden opgesplitst in eenmalige kosten en jaarlijkse kosten.
Eenmalige kosten
- Notariskosten en "kadastrale rechten" voor de hypotheekakte
- Taxatiekosten om een hypotheek te krijgen
- Bankprovisie in het Nederlands "afsluitprovisie" genoemd. Deze bedraagt normaliter 1% van de hypotheek, maar kan variëren tussen 0% en 1,5%
- Kosten in verband met de Nationale Hypotheek Garantie
- Boete die moet worden betaald wegens vervroegde aflossing van de oude hypotheek (wanneer u besloot van hypotheekverstrekker te veranderen)
Jaarlijkse kosten
- Betaalde rente op een hypotheek voor maximaal 30 jaar
- Zogenaamde "erfpacht" betalingen
- Betaalde rente op andere leningen voor het hoofdverblijf
Niet aftrekbaar (kosten in verband met het onroerend goed zelf)
- Kosten van de koopakte
- Notariskosten voor de levering van de woning
- De overdrachtsbelasting
- Aflossing van de hypotheek
- Kosten van onderhoud en renovatie
- Rente op (een deel van) de hypotheek als deze niet wordt gebruikt voor het onroerend goed maar alleen om te "consumeren