Hoe kunnen we helpen?

Welke kosten zijn aftrekbaar als ik een huis koop in Nederland?

Als u eigenaar bent van een woning in Nederland en u gebruikt deze als uw hoofdverblijfplaats, dan kunt u mogelijk aanspraak maken op een aantal belastingaftrekken. Deze aftrekposten kunt u claimen in uw belastingaangifte. Aftrekbaar zijn kosten die verband houden met de hypotheek.

U kunt ook om een voorlopige maandelijkse terugbetaling verzoeken. Dit moet elk jaar opnieuw worden gedaan. 

De kosten kunnen worden opgesplitst in eenmalige kosten en jaarlijkse kosten.

Eenmalige kosten

  • Notariskosten en "kadastrale rechten" voor de hypotheekakte
  • Taxatiekosten om een hypotheek te krijgen
  • Bankprovisie in het Nederlands "afsluitprovisie" genoemd. Deze bedraagt normaliter 1% van de hypotheek, maar kan variëren tussen 0% en 1,5%
  • Kosten in verband met de Nationale Hypotheek Garantie
  • Boete die moet worden betaald wegens vervroegde aflossing van de oude hypotheek (wanneer u besloot van hypotheekverstrekker te veranderen)

Jaarlijkse kosten

  • Betaalde rente op een hypotheek voor maximaal 30 jaar
  • Zogenaamde "erfpacht" betalingen
  • Betaalde rente op andere leningen voor het hoofdverblijf

Niet aftrekbaar (kosten in verband met het onroerend goed zelf)

  • Kosten van de koopakte
  • Notariskosten voor de levering van de woning
  • De overdrachtsbelasting
  • Aflossing van de hypotheek
  • Kosten van onderhoud en renovatie
  • Rente op (een deel van) de hypotheek als deze niet wordt gebruikt voor het onroerend goed maar alleen om te "consumeren
Vorige Kan ik mijn opleidingskosten aftrekken?
Volgende Reiskalender - buitenlandse werkdagen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Expatax helpt met:

Recente berichten