Hoe kunnen we helpen?

Ik woon niet in Nederland. Kan ik toch een DigiD krijgen?

Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een DigiD aanvragen. Als u al een DigiD had voordat u naar het buitenland verhuisde, kunt u uw DigiD blijven gebruiken.

Om een DigiD in het buitenland aan te vragen, moet u:

  • de Nederlandse nationaliteit hebben
  • een geldig Nederlands paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart hebben
  • een burgerservicenummer (BSN) hebben
  • geregistreerd zijn in de databank voor registers van niet-ingezetenen (RNI)
  • een mobiele telefoon hebben waarop u SMS-berichten kunt ontvangen
  • een emailadres hebben

Naar een service desk gaan (verplicht)

Als u heeft ingevuld het aanvraagformulier, ontvangt u per sms en e-mail een servicedeskcode. Met deze code kunt u uw brief met de DigiD activeringscode binnen 30 dagen ophalen bij één van de DigiD servicebalies.

Breng het volgende naar de servicebalie:

  • servicedeskcode (die u per SMS en per e-mail hebt ontvangen)
  • Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart (waarvan u het documentnummer in uw sollicitatie hebt vermeld)
  • burgerservicenummer

Let op: niet elk land heeft een DigiD servicedesk en sommige service bureaus vereisen dat u eerst een afspraak maakt.

Aanvragen van een DigiD in het buitenland

Nederlands staatspensioen (AOW)

Als u een Nederlands staatspensioen ontvangt of binnenkort ontvangt, hoeft u niet naar een servicebalie te gaan. U kunt uw DigiD via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U ontvangt de brief met uw DigiD activeringscode op uw adres in het buitenland.

Volgende Is het hebben van een DigiD officieel verplicht?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Expatax helpt met:

Recente berichten