Hoe kunnen we helpen?
Ik woon niet in Nederland. Kan ik toch een DigiD krijgen? .
Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een DigiD aanvragen. Als u al een DigiD had voordat u naar het buitenland verhuisde, kunt u uw DigiD blijven gebruiken.
Om een DigiD in het buitenland aan te vragen, moet u:
- de Nederlandse nationaliteit hebben
- een geldig Nederlands paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart hebben
- een burgerservicenummer (BSN) hebben
- geregistreerd zijn in de databank voor registers van niet-ingezetenen (RNI)
- een mobiele telefoon hebben waarop u SMS-berichten kunt ontvangen
- een emailadres hebben
Naar een service desk gaan (verplicht)
Als u heeft ingevuld het aanvraagformulier, ontvangt u per sms en e-mail een servicedeskcode. Met deze code kunt u uw brief met de DigiD activeringscode binnen 30 dagen ophalen bij één van de DigiD servicebalies.
Breng het volgende naar de servicebalie:
- servicedeskcode (die u per SMS en per e-mail hebt ontvangen)
- Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart (waarvan u het documentnummer in uw sollicitatie hebt vermeld)
- burgerservicenummer
Let op: niet elk land heeft een DigiD servicedesk en sommige service bureaus vereisen dat u eerst een afspraak maakt.
Aanvragen van een DigiD in het buitenland
Nederlands staatspensioen (AOW)
Als u een Nederlands staatspensioen ontvangt of binnenkort ontvangt, hoeft u niet naar een servicebalie te gaan. U kunt uw DigiD via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U ontvangt de brief met uw DigiD activeringscode op uw adres in het buitenland.