Kennisbank
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren?
Bewaartermijn van de documenten
Particulieren
Voor particulieren bepaalt de wet niet officieel hoe lang de administratie moet worden bewaard. Het is dus niet bepaald hoe lang bijvoorbeeld loonstrookjes en bankafschriften bewaard moeten worden. Maar omdat de fiscus over de laatste 5 jaar naheffingen kan opvragen, is het verstandig om deze documenten 5 jaar te bewaren.
Nadat u de belastingaangifte hebt ingediend, kan de belastingdienst u om meer informatie vragen over een bepaalde aftrekpost die u claimt. Zij kunnen een bewijs van betaling van het afgetrokken bedrag vragen. Als u de desbetreffende factuur of bankafschrift niet meer heeft, kan de belastingdienst de aftrek weigeren.
Bedrijven
Bedrijven, freelancers, ondernemers zijn wettelijk verplicht hun administratie gedurende een periode van 7 jaar te bewaren. Deze termijn gaat in op het moment dat de stukken niet meer tot de jaaradministratie behoren (normaliter op 1 januari van het volgende jaar, tenzij een ander boekjaar wordt gehanteerd). De gehele administratie inclusief alle boekingen en bijbehorende facturen en kwitanties moet worden bewaard.